maandag 9 maart 2015

Vertrouwen in eigen effectiviteit

Vanuit mijn netwerk werd ik gevraagd of ik een workshop wilde verzorgen op een congres voor praktijkopleiders in de zorg.
Dat congres vond plaats op 29 januari 2015 in de Reehorst in Ede.
Deelnemers aan het congres waren verpleegkundigen - en hun docenten - die dagelijks leerlingen begeleiden.

Ik zie grote overeenkomsten tussen mijn eigen werk en de taak van de praktijkopleiders.
Allebei begeleiden we iemand die een hulpvraag heeft.
Allebei streven we er naar dat onze leerling of coachee later zonder ons de weg in het werk of in het leven kan vinden en daar succesvol in zal zijn.

Uit de Positieve Psychologie leerde ik tijdens mijn opleiding tot vitaliteitstherapeut dat coachen op kracht veel effectiever is en veel minder moeite kost dan op zwakte.
Ik heb veel prachtige tools gekregen om mijn cliënten te kunnen coachen bij het helpen volhouden van een veranderingsproces.

Ik maakte van één van deze tools een leuke workshop van anderhalf uur genaamd: "De Gereedschapskist".
De congresdeelnemers gingen daarin zelf aan de slag, gedeeltelijk individueel en gedeeltelijk met een mede-congresganger samen.
In deze gezamenlijke opdrachten speelde de één de leerling en de ander de begeleider.

"De gereedschapskist" is een prachtige tool om een fijne relatie op te bouwen met je leerling of coachee.
Samen ga je op zoek naar Sterke Eigenschappen.
Door vragen te stellen als: "Waar complimenteren mensen jou mee?"  "Waarmee was je succesvol?" "Wat is voor jou gemakkelijk?"  ontdekt de coachee zijn sterke eigenschappen.
De volgende stap is actief met die eigenschappen aan de slag te gaan.
Je loopt ergens tegen aan en dat wil je veranderen: "Hoe pak je dat aan?"
"Welke sterke eigenschap zet je in?"
"Wat ga je doen om jezelf te helpen herinneren?" "Welk geheugensteuntje maak je?"
Ook voor het helpen volhouden bij gedragsverandering is "De Gereedschapskist" waardevol.
"Wat doe je als het toch niet helemaal lukt? Wat doe je als het onverhoopt fout gaat?

De deelnemers werkten hard tijdens te workshop; de tijd was steeds bijna te krap, zo enthousiast gingen de deelnemers aan het werk.

De reacties aan het eind van de workshop waren positief: deelnemers vonden het leuk om met sterke eigenschappen bezig te zijn!
Ook gaven zij aan deze tool als hulpmiddel in te willen gaan zetten in de begeleiding van hun leerlingen.

Ik vond het erg leuk om met deze enthousiaste en betrokken praktijkopleiders te mogen werken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten