zaterdag 14 februari 2015

Basketbalster met kniepijn

Cliënte, naar mij verwezen via haar masseuse, zie ik met kniepijn die varieert tussen pijn 1 en pijn 8.
Pijn 1-2 in rust, pijnscheuten van pijn 4-6 soms wel tot 8 bij beweging als traplopen en wandelen. De knie is met tussenpozen dik en warm. Sporten gaat niet meer.

Cliënte is gewend twee maal per week te basketballen, wedstrijden te spelen in het weekend, in te vallen bij andere teams en zij is zelf ook actief als basketbalcoach.
Haar fysiotherapeut behandelde de klacht op verschillende manieren, oa. met knieschijftaping, maar dat hielp helaas allemaal niets.
De huisarts spreekt van artrose in de knie.
Cliënte is bezorgd of zij ooit nog kan basketballen.

Ik stel een heleboel vragen, oa. hoe het gesteld is met haar nachtrust.
Die laat veel ruimte voor verbetering zien.
We bespreken hoe cliënte aan haar nachtrust kan werken en maken samen een slaapplan.
Daarna neem ik een Ontsporings Detectie scan af.

Heel duidelijk is zichtbaar dat de heupfunctie van cliënte ver onder de maat is. Cliënte heeft bijvoorbeeld erg veel moeite met het bewaren van haar evenwicht bij het staan op een been. Als ik ook nog wat specifieke testen doe, waarmee ik verder kan inzoomen op de heupfunctie, weet ik wat te doen.

Gelukkig staat cliënte open om dagelijks thuis zelf met oefeningen aan de slag te gaan.
In deze eerste sessie leer ik haar meteen 4 oefeningen, waarvan één ademhalingsoefening.
In het totaal zal het haar 10 minuten per dag kosten om deze oefeningen te doen.
Ik spreek met haar af dat ik na een week weer terugkom om te kijken hoe het gaat.
Natuurlijk mag zij mij tussentijds ook altijd bellen als ze nog vragen heeft.

Die tweede sessie heeft cliënte grote vorderingen gemaakt. Zij heeft blijkbaar goed geoefend!
De pijnklachten zijn duidelijk afgenomen.
Cliënte is blij en trots dat zij zelf haar pijn kan verminderen.
Ook heeft cliënte haar slaapplan serieus uitgevoerd en zij voelt zich al fitter.
Ik test opnieuw en schat in dat ik zeker nog 3 keer zal moeten komen om samen te oefenen en trainen om haar beweegpatroon te optimaliseren.
Ik vertel haar dat ik de kans heel groot schat, dat zij spoedig weer zal basketballen, zonder pijn.

De 5 weken erna doet cliënte trouw dagelijks haar oefeningen en trainen we drie keer samen.
Van een aantal van de huiswerkoefeningen stel ik een warming up voor haar samen.
Deze warming up activeert de spieren die nodig zijn voor een correct beweegpatroon.
Ik adviseer haar deze warming up uit te voeren, altijd vóórdat zij gaat basketballen.
Zo kan cliënte zelf voorkomen dat haar knieklacht terugkeert.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten