maandag 9 februari 2015

Tennisarm (pijn in elleboog)

Sportieve dame die de opleiding tot tennissintructrice volgt en zelf op hoog niveau tennist, benadert mij omdat zij erg veel pijn heeft bij haar elleboog.
De pijn loopt op tot pijn 8, soms wel 9.
Ook haar schouder voelt stijf en beweegt stroef en haar nek voelt ook niet fijn.
Haar huisarts constateerde een tenniselleboog en adviseerde haar om rust te nemen en bij het tennissen een speciale brace te dragen. Toch zijn de klachten helemaal niet verminderd.

Bij de eerste sessie neem ik de Ontsporings Detectie scan bij haar af en constateer dysbalans en asymmetrie in haar beweegpatroon.
Daarna start ik met een instuurtechniek van haar onderarm en schouder;  haar pijnklachten nemen daardoor onmiddellijk af tot pijn nul.
Ik leg een tape op de onderarm aan en leer cliënte hoe zij zelf de instuurtechniek kan uitvoeren en hoe zij haar onderarm moet trainen.
Zij moet dit 3 keer per dag doen, een week lang en in ieder geval vlak vóór ze gaat tennissen.
Daarna leer ik haar een oefening met een lichte dynaband (een elastische weerstandsband) die haar borstkas opent en daarmee de voorwaarde voor goed schouder- en armgebruik creëert.
Ook deze oefening moet zij altijd doen voordat zij gaat tennissen, in haar warming up.

Vervolgsessie zijn niet nodig schat ik.

Acht maanden later kom ik haar toevallig tegen; zij roept enthousiast dat zij pijnvrij is en mijn oefeningen nog steeds gebruikt in haar warming up.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten