maandag 9 februari 2015

Hardlopen verbeteren

Cliënt hoorde van een collega dat een vitaliteitstherapeut kan helpen sportprestaties te verbeteren.
Hij heeft hardlopen als hobby en wil graag een snellere tijd neerzetten op de marathon.
De laatste tijd gaat het lopen niet meer zo lekker. Cliënt voelt zich niet fit, hij geeft zichzelf een 5 op een schaal van 1 tot 10 waarbij 10 staat voor topfit.

Ik stel veel vragen om het leven van deze cliënt in kaart te brengen.
Ik wil weten hoe zijn nachtrust is, hoe hij traint, hoe zijn trainingsschema's er uit zien, of hij wel eens een blessure heeft gehad, of hij onder behandeling van een medicus is, of hij supplementen gebruikt, wat zijn rustpols is, hoe en wat hij eet, wat voor soort werk hij doet, wat hij nog meer voor hobby's heeft, enz.

Daarna neem ik een ODS af, een Ontsporings Detectie Scan, een handig systeem waarbij ik de cliënt vraag een aantal eenvoudige bewegingen uit te voeren, zodat ik kan zien ("scannen") hoé hij beweegt en hoe de verschillende gewrichten van het hele lichaam met elkaar samenwerken.

Uit alle gegevens die ik zo verzamel, leid ik af dat cliënt overtraind is.

In de tweede sessie bespreken we stap voor stap alle factoren die van invloed zijn op fitheid, zoals zijn trainingsbelasting, zijn herstel en zijn gewoontes ten aanzien van voeding, nachtrust en ontspanning.

Uit de ODS leidde ik af, dat cliënt efficiënter zou kunnen gaan hardlopen.
Ik nam disbalans en asymmetrie waar.
Als hij speciale oefeningen in zijn krachttraining op neemt, zal zijn paslengte, ook na vele kilometers, verbeteren.

Cliënt is blij met de nieuwe inzichten en ook wel wat verbaasd over wat ik hem laat voelen aan verschil in kracht tussen zijn linkerbeen en zijn rechterbeen.
Hij kiest er voor om eerst zelf aan de slag te gaan door zijn nachtrust te verbeteren en zijn trainingsschema's te optimaliseren door het trainingsvolume omlaag te brengen.

Vier weken later krijg ik een mailtje waarin cliënt schrijft dat hij al weer op fitheid 7 zit.
Hij schrijf dat hij mij over een poosje graag wil inschakelen om ook zijn krachtoefeningen te inventariseren en optimaliseren.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten