donderdag 22 januari 2015

Afvallen

Een moeder benadert mij dat haar dochter van 16 jaar steeds probeert af te vallen maar dat dat keer op keer niet lukt.
Moeder begrijpt er niks van, want dochter eet heel gezond, sport bijna dagelijks en snoept met mate.
Zij vermoedt dat het door de pil komt.
Moeder vindt het naar voor haar dochter dat het niet lukt, omdat zij zelf in haar puberteit een eetprobleem heeft gehad. Zij wil haar dochter niet verkeerd beïnvloeden.

Ik besluit moeder en dochter samen te ontmoeten in een kennismakingsgesprek.

Dochter blijkt een prachtige jonge vrouw te zijn, die goed in haar vel zit, midden in het leven staat en een fijn sociaal leven heeft.
Na haar middelbare school wil zij graag fysiotherapeut worden en door haar grootste hobby, basketbal, heeft zij ook interesse in voeding.

Ook dochter snapt niet dat zij steeds weer uit haar broeken groeit, terwijl zij toch zo gezond eet en zo veel traint en aan wedstrijdsport doet.
Een paar jaar terug kon zij nog alles eten wat zij wilde.

Ik stel aan de dochter nog een aantal specifieke vragen.
Ik kan haar complimenteren omdat zij zo ontzettend goed voor zichzelf zorgt.
Ik vind het knap dat zij al zo bewust met voeding omgaat!

Er moet hier sprake zijn van een positieve energiebalans; dochter krijgt méér energie binnen dan zij nodig heeft. Door de pil kan dat niet komen, immers in een pil zitten geen calorieën.
Hooguit vergroot de pil de trek, waardoor je, misschien onbewust, meer eet of snoept.

Ook als je van gezónde voeding te veel eet, kan je een energieoverschot krijgen.
Ik stel vragen, waardoor de dochter inzicht krijgt in haar eigen eetgewoontes.
Zo ontdekt zij ook "verstopte calorieën" en maakt zij nieuwe keuzes ten aanzien van haar voeding.
Ik laat haar kiezen op welke manier zij kan merken of haar nieuwe keuzes tot gewichtsverlies leiden.
Zij kiest haar lievelingsspijkerbroek als maatstaf :-)

Ik vraag dochter om mij over twee weken een mailtje te sturen om me te vertellen hoe het gaat.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten