dinsdag 13 januari 2015

Hoofdpijn en pijn in nek en schouders

Cliënte met drukke baan en druk gezin en druk sociaal leven kampt al vele jaren met deze klachten. Zij gebruikt regelmatig pijnstillers, maar die helpen niet afdoende.
Om er van af te komen heeft zij, nadat zij bij de huisarts was geweest, al van alles geprobeerd. Massages, fysiotherapie, manuele therapie, osteopathie en zij heeft verschillende niet reguliere hulpverleners bezocht. Steeds met wisselende en steeds met niet-blijvende resultaten.
Ook heeft zij allerlei hoofdkussens en allerlei stoelen uitgeprobeerd.

Cliënte heeft over mij gehoord van een kennis.

Ik stel cliënte een heleboel vragen om een zo gedetailleerd mogelijk beeld te krijgen van haar klachtenpatroon.
Ik neem ook een Ontsporings Detectie scan bij haar af om een beeld te krijgen van hoe haar lichaam beweegt en hoe alle verschillende gewrichten met elkaar samenwerken.

Ik neem waar dat de positie van haar hoofd ten opzichte van haar romp niet optimaal is.
Ik neem waar dat als zij beweegt, zij haar rug niet goed stil kan houden.
Ik neem waar en test na en ontdek dat een aantal van haar spieren in de verschillende beweegketens, zowel in haar bovenlichaam als in haar onderlichaam, verzwakt zijn en/of te laat en verkeerd reageren.

Ik leer cliënte een tweetal simpele oefeningen met een lichte weerstandsband van latex.
We oefenen samen net zo lang tot zij ze correct kan uitvoeren.
Ik adviseer cliënte deze oefeningen een week lang elke dag twéé keer tien keer uit te voeren.
Bij voorkeur ook halverwege de dag, op kantoor.

Daarna kan zij de oefeningen blijven inzetten mocht zij de hoofdpijn of pijn in haar nek en schouders weer voelen opkomen.

Met cliënte bespreek ik ook haar stresslevel.
Ik laat haar ervaren hoe zij ontspannen kan zitten, met zo min mogelijk spieren aan het werk.
Ik leer haar hoe zij kan spreken en luisteren zonder haar ontspanning te verliezen.

Cliënte spreek ik vier weken later: zij is volledig klachtenvrij en slikt geen pijnstillers meer.
De aanpassing van haar manier van zitten is goed bevallen.
Zij geeft aan de oefeningen prettig en gemakkelijk te hebben gevonden en zij is blij de oefeningen achter de hand te hebben voor het geval de klachten toch nog terugkomen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten