donderdag 15 januari 2015

Pijn in enkel die er soms wel en soms niet is

Cliënt geeft aan al 3 maanden regelmatig pijn in zijn enkel te hebben, terwijl hij zelf - evenals zijn huisarts - geen oorzaak daarvoor kan vinden. De pijn treedt soms op bij het opstaan, bij het lopen en sporten, maar niet altijd.
De geraadpleegde fysiotherapeut kon geen oorzaak of verklaring vinden.
Ook de huisarts heeft geen oplossing en vermoedt dat er sprake is van artrose.
Cliënt baalt als een stekker want het sporten is voor hem onmisbaar om te ontspannen en vrienden te ontmoeten. Via zijn masseuse komt hij bij mij terecht.

Na een heleboel specifieke vragen te hebben gesteld, neem ik een Ontsporings Detectie Scan af, een handig systeem waarbij ik de cliënt vraag een aantal eenvoudige bewegingen uit te voeren, zodat ik kan zien ("scannen") hoé hij beweegt en hoe de verschillende gewrichten van het hele lichaam met elkaar samenwerken.

Ik neem waar dat de pijnlijke enkel sterk beperkt is in mobiliteit.
Ik neem waar dat de functie van de heup aan de kant van de pijnlijke enkel sterk verminderd is.
Ik neem waar de stabiliteit in de heup aan de kant van de pijnlijke enkel verminderd is.

Ik doe een test waarbij ik het onderbeen van de cliënt zachte sturing geef met mijn handen en spoor zo op op welke manier de enkel pijnvrij en soepel kan buigen.
Ik leer de cliënt hoe hij dit zelf kan uitvoeren en geef hem deze techniek mee als dagelijkse huiswerkoefening, een week lang, twee keer per dag.

Ik doe een aantal tests waarbij ik opspoor welke heupspieren verzwakt zijn.
Ik laat cliënt liggen en activeer samen met hem de spieren van zijn heup door hem feedback te geven op zijn beweegpatroon. Dat doe ik door verbale aanwijzingen maar ook door met mijn hand zacht richting te geven.
Ik leer cliënt daaropvolgend ook twee oefeningen en adviseer hem die zelf thuis dagelijks te doen, zeker voordat hij gaat sporten, als een soort lokale activeringswarming up van zijn heup.

Cliënt verlaat de ruimte met een al duidelijk verbeterd gevoel van meer ruimte in zijn enkel.
Het consult duurde 55 minuten.

Van cliënt verneem ik twee weken later via email dat de oefeningen goed helpen als de pijn komt opzetten en dat de pijn dan een poosje wegblijft maar dat de pijn toch nog wel af en toe terugkomt.
Ik mail hem terug en vraag of hij ook de oefeningen voor de heup dagelijks heeft gedaan?
Ik adviseer nog even vol te houden met alle oefeningen.
Weer twee weken later mailt cliënt dat hij weer voluit en onbezorgd squasht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten